اصول مهم یک آشپزخانه استاندارد

یکی از مهم ترین قسمت های هر خانه، آشپزخانه است. به منظور چیدمان آشپزخانه خانه ی نوساز و یا بازسازی آشپزخانه های قدیمی به طراحی حرفه ای  و جانمایی تمام وسایل آشپزخانه نیاز داریم تا بتوانیم بهترین طراحی و دکوراسیون را داشته باشیم. آشپزخانه یکی از سخت ترین فضاها برای طراحی بویژه برای خانه هایی با متراژ پایین است. لوازم زیادی در آشپزخانه مورد استفاده است که باید همه ی آن ها جای داده شود. به همین دلیل طراحی دکوراسیون آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. برای دکوراسیون آشپزخانه نیاز است که یکسری نکات را بدانیم و آن ها را در چیدمان و طراحی رعایت کنیم. در ادامه برای دانستن اصول و نکات اصلی استاندارد آشپزخانه ما را همراهی کنید.

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

از مهم ترین نکاتی که موجب نظم دهی به محیط آشپزخانه می شود، رعایت نکات اصلی استاندارد آشپزخانه است. هر مقدار که آشپزخانه ابعاد استانداردتری داشته باشد و مهندسی ساز باشد، زیبایی و کارایی آن بیشتر خواهد بود. در دنیای امروز که زندگی ها اپارتمانی شده است، فضای آشپزخانه ها کوچک و کوچکتر شده و در عوض وسایل مورد استفاده بیشتر شده است.

همین زیاد شدن وسایل در کنار کم شدن فضا موجب رعایت بیشتر نکات اصلی استاندارد آشپزخانه می شود. برای چیدمان آشپزخانه های کوچک نیاز داریم که با نحوه ی چیدمان فضاهای کوچک آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین و بیشترین استفاده را از فضای کوچک ببریم. در ادامه نکات اصلی استاندارد آشپزخانه را با هم بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اجرای بهترین کابینت کرج

موقعیت آشپزخانه، اولین نکته آشپزخانه های استاندارد

بهترین موقعیت برای قرار گرفتن آشپزخانه، شمال شرق یا شمال غرب خانه و در نزدیکی باغچه است. آشپزخانه های رو به درب ورودی خانه و یا رو به باغ، مطلوب ترین حالت قرار گرفتن آشپزخانه هستند. البته گفتنی است که برای جانمایی آشپزخانه باید محل قرار گیری اتاق خواب ها، نشیمن، سرویس ها و حیاط خلوت نیز مشخص شود. متراژ آشپزخانه های معمولی حدود 10 الی 8 متر و متراژ آشپزخانه های بزرگتر 12 تا 14 متر در نظر گرفته می شود.

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

کمترین مساحت پلان آشپزخانه استاندارد

آشپزخانه آپارتمان های مسکونی که فضایی برای غذا خوری ندارند و فقط جهت پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند، دارای حداقل مساحت 5ونیم متر مربع هستند. در این آشپزخانه ها کمترین مساحت فضای آزاد آشپزخانه، یعنی بخشی که کابینت و یا کمد ها در آن قرار ندارند باید  2.75متر مربع لحاظ شوند. بر اساس نکات اصلی استاندارد آشپزخانه اگر از فضای آزاد آشپزخانه برای غذاخوری استفاده شود، کمترین مساحت لحاظ شده برای فضای آزاد باید 7.5 متر باشد.

 

بیشتر بخوانید: بازسازی کرج

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

حداقل ابعاد پنجره نورگیر آشپزخانه

هنگام طراحی داخلی منزل باید به لزوم یک سری فضاها در خانه توجه کنید. برخی از فضاها که جزو فضاهای اصلی خانه به حساب می آیند باید یک نورگیر و یا پنجره اختصاصی برای آن فضا داشته باشند. آشپزخانه نیز از فضاهایی است که وجود نور طبیعی در آن الزامی است. بر اساس نکات اصلی استاندارد آشپزخانه اندازه پنجره آشپزخانه باید حداقل یک هشتم مساحت آشپزخانه باشد. در واقع کمترین نسبت مساحت پنجره به مساحت کف آشپزخانه باید یک به هشت باشد.

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

استاندارد چینش لوازم آشپزخانه

لوازم موجود در آشپزخانه باید به گونه ای چیدمان شوند که برای انجام کارها نیاز به رفت و آمد مکرر در فضا نباشد و کارها به طور متوالی انجام شود. ارتفاع محل انجام کارها در آشپزخانه باید به گونه ای جانمایی شود که برای انجام کار، بدن در حالت طبیعی قرار گیرد.

مناسب ترین چیدمان برای سهولت انجام کارها در آشپزخانه از راست به چپ به ترتیب: سطح روی کابینت های پایینی به عنوان میزکار، اجاق گاز، محل آماده سازی غذا، سینک ظرفشویی و سطح مورد استفاده به منظور آب کشی است.

به منظور حرکت آسان در فضای آشپزخانه و انجام کارها کمترین عرض 1 مترو 20 سانتی متر بین کابینت های دو طذف نیاز است. عمق کابینت های مورد استفاده در هر طرف آشپزخانه، 60 سانتی متر می باشد و در نهایت حداقل عرض آشپزخانه باید 2مترو 40 سانتی متر باشد.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون کرج

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

ارتفاع استاندارد کابینت ها

به منظور تناسب کابینت ها با قد و میزان فعالیت افراد در بهترین استایل، کمترین فعالیت و کمترین زمان ممکن به وسیله مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند، باید ارتفاع کابینت ها در اندازه استاندارد باشد. با توجه به میانگین قد افراد در کشور ما، ارتفاع استاندارد برای کابینت های زمینی از 88 تا 91 در نظر گرفته می شود

نکات اصلی استاندارد آشپزخانه

مهم ترین نکات استاندارد آشپزخانه

بهتر است کف آشپزخانه و دیوارها تا ارتفاع حداقل 35 سانتی متر با عایق رطوبتی پوشانده شود.

در طراحی آشپزخانه، رعایت های حداقل عرض های زیر برای قرار دادن لوازم و تجهیزات آشپزخانه ضروری است:

اجاق پخت‌وپز 60سانتی‌متر، سینک دولگنه و سطح میز آبکشی (شامل ماشین ظرفشویی) 150سانتی‌متر، یخچال 60سانتی‌متر، فریزر 60سانتی‌متر، کابینت لوازم و ظروف آشپزخانه/مواد تمیزکننده/خواربار 170سانتی‌متر

دیدگاهتان را بنویسید

دریافت مشاوره